De Zeesterren
maximaal 16 kinderen
De zeesterren is onze jongste peutergroep van 2 tot 3 jaar. 
Bij de zeesterren staan warmte, geborgenheid, liefde, vertrouwen, natuur, rust en ritme centraal. In deze groep werken we met Yvonne, Jessica en Saskia. Samen vormen wij de vaste gezichten voor onze mooie, unieke, prachtige en bijzondere wondertjes.​​
 

De dagen verlopen volgens een ritme waarin samendoen (aandacht voor elkaar) en vrij spelen centraal staan. Er ontstaat een ritme van in- en uitademen.

 

Gedurende de dag is er balans tussen aandachtig zijn naar elkaar en de vrijheid van het spelen. Verschillende onderdelen zoals vrij spelen, speelhuisje, bouwhoek, poppenhoek, kindertafels waaraan we werken met puzzels, tekenmaterialen, klei, brood bakken, verhaal of poppenspel, eten en drinken, rusten en buitenspelen zijn in het dagritme opgenomen.

De verhaaltjes, liedjes en bewegingsspelletjes zijn nauw verweven met de belevingswereld van het jonge kind en de seizoenen. Door het inrichten van een seizoenstafel en de aandacht voor de jaarfeesten beleven de kinderen het jaarritme. Het speelgoed is van natuurlijke materialen gemaakt waardoor het de zintuigontwikkeling stimuleert. De vormgeving van het speelgoed laat ruimte voor de eigen fantasie.

Wanneer de kinderen doorstromen naar deze groep is de ontdekking naar het eigen ik in volle gang.

Het kind wil alles zelf doen en vooral op zijn eigen manier en eigen tijd. Van ons wordt verwacht het kind in deze periode een veilige basis te bieden wat betreft het ondersteunen van de ontwikkeling van de individuele wil van het kind. Een goed ontwikkelde wil is een stevige basis voor het geestelijk prestatievermogen van het kind op latere leeftijd.

Het kind wordt in deze fase van ontwikkeling steeds wakkerder in de wereld om hem heen. Vanuit het observeren naar de anderen die in zijn omgeving zijn zal het vanuit nabootsing gaan handelen en manieren overnemen en uitdragen. “Goed voorbeeld, zal goed volgen”

 

De jongste kinderen in de groep hebben een voorbeeld aan de oudste kinderen in deze groep. De oudste kinderen hebben de ontwikkeling van het eigen ik al voor een deel ondergaan en heeft het eigen ik al plaats gevonden in het kind. De oudste kinderen bevinden zich in de beginfase van het rollenspel. Hierin zijn ze een voorbeeld voor de jongere kinderen in de groep.

 

Wat bieden we aan zodat er ruimte is voor deze ontwikkelingsfase?

 

Een kind kan alleen nabootsen wat het werkelijk gezien of ervaren heeft. Wij zijn ons dan ook bewust van de eigen werkhouding en werkverzorging. Dat we onszelf, kinderen, collega’s ouders/verzorgers, enz. op een gepaste en respectvolle manier behandelt. Door op deze manier te werken herhaalt men structureel dezelfde handelingen wat als de basis dient voor de ontwikkeling van de eigen wil van het kind.

Wilt u nog meer weten? Lees dan verder in ons pedagogisch beleidsplan.

.

De Zeepaarden
maximaal 16 kinderen
De zeepaarden is onze oudste peutergroep van 3 tot 4 jaar. 
Bij de zeepaarden staan warmte, geborgenheid, liefde, vertrouwen, natuur, rust en ritme centraal. In deze groep werken we met Yvonne, José , Jeannie en Sharony. Samen vormen wij de vaste gezichten voor onze mooie, unieke, prachtige en bijzondere wondertjes.​​
 

De dagen verlopen volgens een ritme waarin samendoen (aandacht voor elkaar) en vrij spelen centraal staan. Er ontstaat een ritme van in- en uitademen.

 

Gedurende de dag is er balans tussen aandachtig zijn naar elkaar en de vrijheid van het spelen. Verschillende onderdelen zoals vrij spelen, speelhuisje, bouwhoek, poppenhoek, winkeltje, verkleedhoekje, kindertafels waaraan we werken met puzzels, tekenmaterialen, klei, brood bakken, verhaal of poppenspel, eten en drinken, rusten en buitenspelen zijn in het dagritme opgenomen.

De verhaaltjes, liedjes en bewegingsspelletjes zijn nauw verweven met de belevingswereld van het jonge kind en de seizoenen. Door het inrichten van een seizoenstafel en de aandacht voor de jaarfeesten beleven de kinderen het jaarritme. Het speelgoed is van natuurlijke materialen gemaakt waardoor het de zintuigontwikkeling stimuleert. De vormgeving van het speelgoed laat ruimte voor de eigen fantasie.

 

Kinderen spelen zich groot. In deze fase komen alle aspecten van de ontwikkeling op zijn plek en aan bod. Terwijl kinderen van deze leeftijd spelen, gebeurt er op alle ontwikkelingsgebieden wel iets. Het is belangrijk dat de kinderen ruimte krijgen voor vrij spel.

Tijdens deze ontwikkelingsfase zal het rollenspel van de kinderen een grote rol spelen. Door dit spel zal het kind een groter bewustzijn van zijn eigen ik en de wereld om hem heen ontwikkelen. Wat men als eigen individu niet kan, kan een aangenomen (fantasie)rol wel. Het ik heeft een heel eigen identiteit, door de rol te spelen dat je iemand anders bent kun je je eigen identiteit even loslaten, de daadwerkelijke wereld even loslaten en een wereld scheppen die het kind toebehoort, een eigen regie over heeft en die het zelf kan inrichten zoals gewenst.

Wij staan op dat moment aan de zijlijn met een observerende houding en begeleiden de kinderen daar waar nodig is. Wij zijn ons bewust van de juiste werkhouding waarmee we een voorbeeld zijn dat kinderen kunnen nabootsen. Terwijl kinderen het fijn vinden om vrij te kunnen spelen kunnen kinderen ook verlangen naar activiteiten die samen met ons gedaan kunnen worden. Voor de kinderen zijn wij degene waar ze hun houvast vinden, hun voorbeeld zijn en waar ze bij kunnen ervaren hoe ze handelingen kunnen uitvoeren. We bieden de kinderen structuur, geborgenheid en veiligheid.

 

Wat bieden we aan zodat er ruimte is voor deze ontwikkelingsfase?

 

De ruimte is van dien aard ingericht dat het rollenspel van de kinderen tot zijn recht kan komen. Er wordt speelgoed aangeboden dat het belang van het rollenspel dient. Voorbeelden hiervan zijn, verkleedkleren, opmaakspullen (in houten versie) winkeltje met inhoud, enz.

Ook is er het gebruikelijk speelgoed dat gebruikt kan worden tijdens het rollenspel. Bijvoorbeeld: blokken van de blokkenhoek (kunnen dienen als pakjes boter uit de supermarkt) Poppen uit de poppenhoek/huishoudhoek kunnen gebruikt worden voor het kind van de moeder, die gebracht wordt in de kinderwagen (auto uit de blokkenhoek) enz.

 

Wilt u meer weten? Lees dan verder in ons pedagogisch beleidsplan.

Adresgegevens

Peninna Kinderdagopvang

Heyendallaan 65

6464 EP Kerkrade

tel 06-51681415 

Peninna Kinderdagopvang & BSO

Graaf Saffenburgweg 15

6464 XD Kerkrade

tel 06-29188826

Contact

Administratie

Maandag 9:00-16:00

Woensdag 9:00-12:00

Donderdag 9-00-16:00

tel 06- 15366591

mail deborah@peninna.nl 

fb facebook.com/peninna

Openingstijden

Maandag 7:30-18:00

Dinsdag 7:30-18:00

Woensdag 7:30-18:00

Donderdag 7:30-18:00

Vrijdag 7:30-18:00